Kort om historien til Pelle
Pelle ble bygget i 1882 ved Motala Mekaniska Werkstads Aktiebolag i Sverige, for grosserer Herman Eger i Kristiania. Ved levering fikk hun navnet «Pippi».
Båten er 45 fot lang, 11,5 fot bred og 3,9 fot dybde. Byggekostnadene beløp seg til kr. 12.000,-.
I overgangen 1882/83 døde grosserer Eger. Svogeren tok over båten, som da ble da omdøpt til Pelle. D/S Pelle ble da satt i rute på Christianiafjorden og brukt til bokserings hjelp osv. Holger Fischer, som på den tiden må ha vært en sentral skikkelse innen shipping, hadde da kontroll på den D/S Pelle.
Oktober 1983 ble D/S Pelle solgt til kaptein Thomas M. Strømberg på Hisøy. Bak dette kjøpet sto den rike skipsreder Hans Aalholm på Hove Gaard på Tromøy.
Pelle ble satt i fart mellom Sandum/Hove og Arendal by, først med landbruksvarer og etter hvert også med passasjerer. Ruten ble utvidet med flere anløpssteder og vi fikk «Pellebryggene» på Revesand, Merdø og innover Galtesund.
I 1889 ble Pelle overtatt av Lars Terkildsen i Hisøystrømmen som omdannet det lille rederiet til AS. Pelle fikk flere anløpssteder langs Galtesund inkl. Merdø og Gjessøya.
I 1903 ble Pelle ombygd ved Arendal Mekaniske Verksted. Styrhus ble bygd og eksisterende bysse og mannskapslugar ble fjernet.
I 1910 ble Pelle solgt til Jacobsen & Thorsen kullforretning. Ruten som Pelle gikk var den sammen, men frekvensen ble stadig utvidet. Sommertrafikken var stor og tidlig på 50-tallet ble det investert i ny større pram som fikk navnet 'Pelle II'. I 1961 var det slutt - etter 78 år på byfjorden - Tromøybroa gjorde ferjetrafikken overflødig.
Pelle lå da 3 år ved kulllageret på Tyholmen før den nydannede Norsk Veteranskips-klubb overtok Pelle og slepte henne til Leangbukta. De gjorde tappert forsøk på å få henne sjødyktig igjen, men skroget var for dårlig. Pelle ble deretter slept til Hurum og sank etterhvert i Frognerkilen.
På 70-tallet gikk enda en restaurering skeis.
I 1985 ble hun overtatt av Stiftelsen Norsk Fartøyvern og satt på land i Bærum.
I 1991 fikk Pelle status som verneverdig fartøy av Riksantikvaren, uten at det førte til noe mer.
Det er opp gjennom årene gjort mange forsøk på å få PELLE hjem til Arendal.
- Pelles venner ble stiftet i 1999.
- I 2007 ble stiftelsen D/S PELLE etablert og 25 dampskips entusiaster var med fra starten.
- I Desember 2017 var alt klart og PELLE kunne fraktes hjem til Arendal. Midtstøl transport stilte med bil og mannskap - på dugnad.