Takket være en god økonomisk støtte fra Agder fylke /RA og Kulturminnefondet både i 2021, 2022 og 2023 samt en iherdig innsats fra
Stiftelsen D/S Pelle er den 140 år gamle dampbåten nå i kyndige hender på Bredalsholmen Fartøyvernsenter i Kristiansand.
Men det koster mye å restaurere skipet tilbake til fordums prakt.
Vi jobber ut fra en kalkyle på +/- 12 millioner for å få ferdig alt stålarbeidet, skrog og dampkjele. For å nå målet trenger vi DIN hjelp.
En liten omskrivning av historien DS Pelle
Vi har mottatt og sjekket opp via forskjellige kilder at DS Pelle skiftet navn fra
Pippi til Pelle mens den fortsatt var i Christiania/ Oslo.
Etter at Hermann Eger, som bestilte og kjøpte båten i 1882 døde i overgangen 1882/83, har vi funnet ut at båten gikk i rute på Christianiafjorden og brukt som bokserings hjelp osv.
Holger Fischer som på den tiden må ha vært en sentral skikkelse innen shipping har hatt kontroll på den da omdøpte DS Pelle.
Vi har funnet flere annonser som bekrefter dette.
Vi har også funne annonse som bekrefter salg til Arendal i Oktober 1883.
Her er en liten bildekavalkade
DS Pelle ligger på
Bredalsholmen Dokk & Fartøyvernsenter i Kristiansand
Bredalsholmen Dokk & Fartøyvernsenter i Kristiansand
Her er link til hjemmeside
https://www.bredalsholmen.no/
17.10.2023
Pelle har fått sitt registreringsnummer svidd inn i skroget.
"Kjøp en plate" i DS Pelle
Vi arbeider nå med å forberede en dugnad med prosjektet ”Kjøp en plate”. Skroget er skissert opp med antall plater på styrbord og babord side. Kalkyler sier at gjennomsnitt pr. plate ferdig klinket på spant vil koste ca 40.000 tusen kroner. Stiftelsen vil gå ut med et beløp på 25.000 kroner pr. plate.
Bredalsholmen Dokk & Fartøyvernsenter lager en utfyllende rapport som viser fremdrift hver måned.
Vi deler NOEN av disse rapportene i sin helhet. Klikk nedenfor for å hente PDF fil
En fornøyd gjeng.
Historisk bilde fra da salgskontrakten ble signert. Kjøpesum kr.100,-
Fra venstre Svein Arne Eikevoll, Hans N. Terjesen og Svein Stornæs Nilsen fra Stiftelsen D/S Pelle. Til høyre selger Arne Øistein Holm.
Historien om pelle
1882 ble Pelle bygget som dampyachten «Pippi» ved Motala Mekaniska Werkstads Aktiebolag for grosserer Herman Eger i Kristiania. 45 fot lang 11,5 fot spantebredde, 3,9 fot dybde i riss. Pris kr. 12.000.-.
1883 Eger døde og svogeren solgte Pippi, som ble omdøpt til Pelle, til kaptein Thomas M. Strømberg på Hisøy. Bak sto rike skipsreder Hans Aalholm på Hove Gaard på Tromøy. Båten ble satt i fart mellom Sandum/Hove og Arendal by først med landbruksvarer og etter hvert med passasjerer. Ruten utvidet med flere anløpssteder og vi fikk «Pellebryggene» på Revesand, Merdø og innover Galtesund.
Det er gjort mange forsøk på å få PELLE hjem til Arendal. Pelles venner ble stiftet i 1999
I 2007 ble stiftelsen D/S PELLE etablert og 25 dampskips entusiaster var med fra starten
I Desember 2017 var alt klart og PELLE kunne fraktes hjem til Arendal. Midtstøl transport stilte med bil og mannskap - på dugnad.
Vi har fått midler fra Riksantikvaren. Det er nok midler til at Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand kan starte opp det lange løpet mot en restaurert Pelle. 60 år etter at den ble lagt i opplag på Kullageret på Tyholmen etter 78 år som en kjær og velkjent befrakter av folk og gods i Arendals skjærgård, ikke minst til Merdø.