1882 ble Pelle bygget som dampyachten «Pippi» ved Motala Mekaniska Werkstads Aktiebolag for grosserer Herman Eger i Kristiania. 45 fot lang 11,5 fot spantebredde, 3,9 fot dybde i riss. Pris kr. 12.000.-.
1883 Eger døde og svogeren solgte Pippi, som ble omdøpt til Pelle, til kaptein Thomas M. Strømberg på Hisøy. Bak sto rike skipsreder Hans Aalholm på Hove Gaard på Tromøy. Båten ble satt i fart mellom Sandum/Hove og Arendal by først med landbruksvarer og etter hvert med passasjerer. Ruten utvidet med flere anløpssteder og vi fikk «Pellebryggene» på Revesand, Merdø og innover Galtesund.
Det er gjort mange forsøk på å få PELLE hjem til Arendal. Pelles venner ble stiftet i 1999
I 2007 ble stiftelsen D/S PELLE etablert og 25 dampskips entusiaster var med fra starten
I Desember 2017 var alt klart og PELLE kunne fraktes hjem til Arendal. Midtstøl transport stilte med bil og mannskap - på dugnad.
Vi har fått midler fra Riksantikvaren. Det er nok midler til at Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand kan starte opp det lange løpet mot en restaurert Pelle. 60 år etter at den ble lagt i opplag på Kullageret på Tyholmen etter 78 år som en kjær og velkjent befrakter av folk og gods i Arendals skjærgård, ikke minst til Merdø.