Siste nytt og fakta om D/S Pelle

Bredalsholmen 6. Desember 2023
Restaureringen av Pelle er i full gang på Bredalsholmen.

Det meste av dokumentasjon og kunnskapen om hvordan skrogplater og spant skal håndteres i henhold til antikvariske retningslinjer og prinsipper er nå et kapitel som vi stort sett er ferdig med. Nå er store deler av skroget plukket ned. Spant, skott og hudplater er laget nye og blir fortløpende montert slik at skroget til Pelle sakte men sikkert blir bygget (klinket) opp igjen til slik den så ut da den gikk ut av drift i 1961. Fundamenter til dampmaskinen, kjelen osv. er demontert og skal fornyes. Alle deler blir kopiert til minste detalj. Det er en utrolig flott jobb de gjør på Bredalsholmen hvor det antikvariske blir veldig godt ivaretatt. Dampbåten Pelle er også et viktig prosjekt for fartøyvernsenteret i Kristiansand. Gjennom arbeidet med Pelle har de opparbeidet seg ny og viktig kunnskap på flere områder.

Den originale dampmaskinen er under arbeid og med over en halv million kroner fra Norsk kulturminnefond har vi fått tak i en klinket dampkjele fra Finland som er nesten identisk med den originale dampkjelen som stod i Pelle. Her gjenstår en del arbeid for å få den ferdig restaurert og godkjent.

Riksantikvaren bidrar med ca. 2 millioner i året til Pelle via fylket, hvor fartøyvernkonsulenten er en viktig medspiller med finansiering og i arbeidet med restaureringen. Med tilskuddet fra Riksantikvaren fordelt til fylket og kulturminnefondet sammen med en stor innsats fra Stiftelsen D/S Pelle som iherdig prøver å skaffe nok midler fra stiftelser, lokale forretninger, bedrifter og enkeltpersoner til arbeidet med Pelle har vi lykkes i å komme dit vi er i dag.

Arendals største og kanskje et av de viktigste maritime tekniske kulturminner er under restaurering Dampbåten Pelle representerer en lang historie hvor den var et viktig bindeledd i over 78 år som fraktebåt med grønnsaker og andre varer fra Hove gård og seinere som passasjerbåt fra Arendal til

Merdø med stoppesteder på Pellebryggene på Tromøy og Hisøy. Dampbåten Pelle er et viktig maritimt og teknisk kulturminne som når den blir ferdig viser oss hvordan den så ut og hvordan den ble brukt som en viktig brikke i samferdselen mellom øyene for over 140 år siden. En ferdig restaurert Pelle vil overbringe historisk kunnskap gjennom bruk til nye generasjoner. Klarer vi å skaffe nok penger og med en kalkyle på vel 3 millioner i året vil Pelle kunne være ferdig restaurert i

2026/27. Framdriften i prosjektet er: Ferdig skrog utvendig i 2024. Alt innvendig av tekniske installasjon som maskin, kjele, styremaskin osv. vil være på plass i august 2025. Pelle blir sjøsatt og går til Risør trebåtbyggeri. Om alt klaffer kan den ta en tur innom Arendalsuka. Risør trebåtbyggeri lager alt av treverk. Der ligger det nå oppbevart veldig mye originale materialer fra Pelle som er tatt vare på og som er veldig viktig som dokumentasjon på tykkelser, profiler, sammenføyninger osv. Det finnes heldigvis og takket være tidligere eiere som har tegnet og tatt vare på viktig materiale, rimelig god dokumentasjon på hvordan den var innredet. Det er fullt mulig om alle gode krefter er med på finansiering av prosjektet i henhold til kostnadskalkyler å få oppleve ”hele Arendals kjæledegge” dampende ut Galtesund mot Merdø i 2027 slik den så ut da den gikk ut av drift for 63 år siden.

Bli med på Restaureringen. Kjøp en plate eller ta saken inn på styrerommet og gi et ”større” bidrag til restaureringen av Arendals nåværende og kanskje det viktigste maritime tekniske kulturminne vi har igjen og som vil være med på å formidle en bit av vår maritime kultur til nye generasjoner.

1882 til 1998

NÅ ER VI I GANG.
Videre oppdatering - se på tidslinjen.