1882. Bygget som dampyachten «Pippi» ved Motala Mekaniska Werkstads Aktiebolag for grosserer Herman Eger i Kristiania. 45 fot lang 11,5 fot spantebredde, 3,9 fot dybde i riss. Pris kr. 12.000.-.
1883. Eger døde og svogeren solgte Pippi, som ble omdøpt til Pelle, til kaptein Thomas M. Strømberg på Hisøy. Bak sto rike skipsreder Hans Aalholm på Hove Gaard på Tromøy. Båten ble satt i fart mellom Sandum/Hove og Arendal by først med landbruksvarer og etter hvert med passasjerer. Ruten utvidet med flere anløpssteder og vi fikk «Pellebryggene» på Revesand, Merdø og innover Galtesund.
1889. Lars A. Terkilsen i Hisøystrømmen kjøper Pelle og omdanner rederiet til aksjeselskap. Fartsområdet ble utvidet.
1903. større ombygging og kjeleskift ved Arendal Mekaniske Verksted. Styrhus og høyere skansekledning. Bysse og mannskapslugar fjernet.
1910 solgt til Jacobsen & Thorsens Kullforretning på Langbryggen i Arendal.
1930-årene stor trafikk sommerstid. Suksess.
1950-tallet så stor trafikk at prammen Pelle ll ble satt inn som reservebåt.
1961, etter 78 års drift, ble den lagt i opplag ved kullageret på Tyholmen. Noe av grunnen var den nye Tromøybroen og båtens relativt dårlige forfatning.
1964. Pelle forlater Arendal og slepes til Leangbukta i Oslo. Noen entusiaster ville restaurere den og Norsk Veteranskibsklub ble dannet. Gjennom stor dugnadsinnsats ble hun istandsatt, malt og dokksatt i 1965. Skroget i dårlig forfatning. Flyttet til Hurum
1972 Pelle sank i Frognerkilen mens Norsk Veteranskibsklub kastet seg over Børøysund. Pelle ble etter hvert overtatt av Geir Pedersen. Han hevet den og båten ble slept til Kavringen Båtsenter. Dampmaskin og en del gjenstander deponert på Norsk Teknisk Museum.
1973 Fotograf Erik Holand i Agderposten og Arendal Junior Chamber tar initiativ for å få båten til Arendal og starte en restaurering. Gir opp.
1976 Son Veteranskibs Klub blir dannet og de overtar Pelle. Tauet til Son og i 3 år arbeidet de med restaurering. Så sank hun igjen. Ble hevet og skulle ferdigrestaureres på Isegran i Fredrikstad. Isegran gikk konkurs.
1985. Pelle overtatt av Stiftelsen Norsk Fartøyvern. Konservert og satt på land i Bærum hvor hun fremdeles står.
1991. Får status som verneverdig fartøy av Riksantikvaren.
1998. Venneforeningen «Pelles Venner» etablert i Arendal. Initiativ for å bringe båten hjem til Arendal. 400 medlemmer. Stiftelsen Norsk Fartøyvern vil ikke overlate båten til Arendalittene. Venneforeningen gir opp.
2007. Noen av entusiastene i venneforeningen oppretter «Stiftelsen D/S Pelle» og prøver igjen å få hånd om båten uten resultat. De går da for å bygge en replika i Litauen. Gjennom noen år utarbeides tegninger, kostnadsanalyser og de samler inn ca 1 mill. kroner i «folkekapital». Prøver å hente inn sponsorer hovedsakelig i maritim næring.
2016. Styret i «Stiftelsen D/S Pelle» innser at de ikke klarer å reise nødvendig kapital til byggingen av replika i et marked som brått tørket inn. Prosjektet blir lagt på is.
2016. «Stiftelsen D/S Pelle» får beskjed fra «Stiftelsen Norsk Fartøyvern» om at de muligens kan overta båten for en symbolsk sum. Styret går i forhandlinger.
2017 – 11. juli Pelle blir overdradd fra «Stiftelsen Norsk Fartøyvern» til «Stiftelsen D/S Pelle» for en symbolsk sum. Dampmaskin og gjenstander kan utleveres fra NTM.
Riksantikvaren på befaring og møter med Bredalsholmen Dokk- og Fartøyvernsenter.
2017 – 5. desember Pelle blir flyttet fra Rykkin til Arendal Havn, Eydehavn og satt under tak på land.
2018 – juni. Pelle får status som «Vernet fartøy» av Riksantikvaren og mange godord.
2018 – desember. Teknisk/historisk rapport ferdig og oversendt Riksantikvaren. RA tar regninga. Restaureringsplan ferdig.
2019 – januar. Maskinen hentet på Norsk Teknisk Museum i Oslo. Kjørt til verksted i Barbu.
2019 – mars. Riksantikvaren bekrefter at de har nok dokumentasjon til å motta søknad.
2019 – oktober. Alle deler utenom skrog flyttet til lager hos Risør Trebåtbyggeri.
2020 – mai . Agder Fylkeskommune bevilger kr. 30.000.- til restaurering av pram. Prammen har vi fått av RA og den er kjørt til Risør Trebåtbyggeri.
2020 – august. Skroget flyttet til Bredalsholmen og plassert på henger.
NÅ ER VI I GANG.
Videre oppdatering - se på tidslinjen.